Friday, February 11, 2011

Faqih n Ibu part II

zai..trimas kerna sudi membaca n upon your request biar nad menyambung cte ibu n faqih..

kt mana ye kte berhenti..o ye selapas usai di bilik OT kan...aku terus di sorong keluar setelah sekian menanti dan sejurus itu terlihatlah wajah2 yg tersayang sedia menantikan aku di bangku2 sepanjang koridor hospital.Soalan yg pertama aku tanye kat depa.dh tgk baby..masa tuh kami tak pilih nama lg..jd bahasakan faqih nih.."baby @ bdak tu"..hehe.bayangkan la 9 bln ku kandungkan die sehingga saat di lahirkan aku n fauzul masih belum ade nama yg patot di beri utk anak ini...ish2 ibu n ayah ni tak patutkan..hehe

ubat bius masih terasa..kedua2 belah kami msh tak terasa walaupun aku sedaya upaya cube utk menggerakkannye..agaknye ini la perasaan mereka yg hilang kenikmatan berkaki due secara tbe2kan..

sesampai di wad..aku trus di sorongkan ke bahagian tengah dan di letakkan bersama kumpulan2 wanita yg telah selamat bergelar ibu tika itu..sang suami setia disisi..siap aku di situ.suami keluar mencari bekalan makanan utk alas perutku.tapi sebelum nurse beredar sempat berpesan kepada aku..aku tidak dibenarkan bergerak,makan@minum serta berbantal selama 6 jam..dan time nila ade sorang nurse lg dtg ke arah ku sambil mendukung seorang bayi. aku ingat lg baju bayi itu putih berbintik2 biru dan secara rasminya aku dpt memegang bayiku sendiri..and the feeling toksah ctela..sedih,suke,takut..etc bercampur baur..lama ibu tunggu saat ni faqih..touching..hehe.nurse td suruh aku susukan faqih sikit.die kate bia baby ni rase mcm mane asenye dakapan ibu n susu ibu die..Alhamdulillah faqih trus pandai menghisap susuku..walaupn mule2 tu agak kekok.ase semacam pun ade..dlm 5 minit di susukan.faqih di bawak ke nursery sehingga aku kuat kembali..

hampir melewati jam ke-6 ubat bius kian mengurang,gerakan kaki sudah kembali normal..maka dengan itu kesengalan n kesakitan di bedah terus menerjah...sakit weh..siapa kate tak sakit operate nih..hanya Allah yang mengetahui sakit nya tika itu..

Jam 9..suami ku datang.kesakitan masih terasa.sedih jgak rasa masa tuh lansung terpikir kalo bersalin private mesti suami dpt tunggu bersama aku n baby..tp yela di kerajaan nih tadela keistemewaan sebegitu skali.tak kesala.ape2 pun syukur tetap ade.
Suami membantu aku utk minum n makan utk bg tenaga. setengah jam kemudian die pulang ke rumah n aku cube melelapkan mata..walaupun perit sakit masih terasa.

aku tak dapat tdo.baby masih di nursery.kadang kala suara baby silih berganti memecah sunyi.Dalam hati terus tertanya..anak aku ke tu?tp apakan daya aku masih tak terdaya utk bangun menjengah n keadaan mmg tak mengizinkan kerna tiub salur kencing masih lagi terpasang padaku..jam 12 mlm seorang ibu lagi di sorong masuk ke wad yg sama..terdengar juga suara nurse mengomel...

"ish2 arini saje yg ceaser dh masuk 12 org..bla..bla..bla"

Dlm hati sempat jgak aku membalas..kami tak mintak pun mcm nih..ini sume suratan.kalo boleh kami pun nk lalui proses normal spt kebnyakan wanita lain..tp apakan daya.kte merancang Die yg menentukannya...

Sedar tak sedar jam menunjukkan angka 3..aku terlelap juga akhirnya namun lenaku dikejutkan oleh seseorang

"natasya2 bangun. ade baju baby yg lain tak?"..
"knape nurse?"
"anak kamu muntah.masuk nih dh kali ke 2.Die muntah lepas minum susu.mungkin susu x sesuai kot"

Anakku di beri minum susu formula sementara utk menunggu sume tiub pada badan ku di buka..

part yg paling scary nurse gtau aku masa tuh

"yg 1st td die muntah darah..."terkedu aku mendengarnye..ait darah.ape tandanye tuh?..aku dh mule tak senang.mungkin ketara nampak ketidaksenangan hati ku trs nurse tersebut cube utk pulihkan emosi ku

"tp td sorang nurse dh amik sampel muntah + darah bwk ke lab nk check kot2 darah awak die tertelan masa nk dikeluarkan td.."

perasaan ku kembali tenang tp masih ragu dgn keputusan darah itu..di sinila bermula kisah episod duke ibu..panjang lagi al kisah nyer...aku sambung next entry plak..mahu masak sup ayam ini malam..

2 comments:

  1. Hi nat..cantik ahh blog ko. So kena panggil Nad or Tasya ye? hihi

    Aku bace citer ko, aku pon sedih.. Sedih kan Emergency Caesar? HUU.. Aku sedih sgt and depress masa awal2 tu and dlm pantang. Rasa macam inadequate as a mother, as a woman.

    Belum lagi bila orang tanya, "Bersalin normal k?" Dalam hati, geramnyer rasa diri tak normal! =(

    Ko sedih ke bersalin kat gomen? Aku kat pantai pon husband takleh stay unless ko amek bilik sorang. Aku sedih sikit tak bersalin kat gomen..

    Huu.. Husband aku pernah tanya kenapa sedih sgt operate? aku xtau nak explain cmne!

    ReplyDelete
  2. nadia..btoi..till now..when kengkawan2 aku bersalin jer..aku jeles sgt coz i never had tht pain..aku missed that part..rase contraction ..rase mcm nk tercabut pinggang tuh n i really felt sedih la..n some more ade plk yg ckp kalo dh start with a c-sect..so the next one pun chances to get c-sect ade..is it true?....

    ReplyDelete